NEO

A magyar zenei életben Milkovics Mátyás és Moldvai Márk neve 1995-ben vált először ismertté, mint a Populär együttes tagjai, amikor a BMG-nél kiadták első, Új arcok a feszületen című albumukat. A rádiók kiemelt rotációkban játszották Víz alá merülni című dalukat, és a csapat több teltházas koncertet is adott a Petőfi Csarnokban. A zenekar két alappillére ezidőtájt kezdte felépíteni saját produceri és stúdióbirodalmát, e mellett egy új, nyitottabb és modernebb zenekari forma terveit fontolgatták.

A duó a NEO nevet kapta, azonnal átszerződtek az EMI-hoz, stúdiójuk pedig NEOWORLD-ként vált a szakmában ismertté és kedveltté. Bár az egyedülálló technikával rendelkező alkotóműhelyben elsősorban a saját álmaikat akarták megvalósítani, számos hazai sztár zenei anyaga is itt készült el, a fiúk így kezdtek producerként, zenészként és hangmérnökként is komoly sikerekre szert tenni. Közreműködőként szerepeltek többek között Császár Előd, a TNT, Sipos F. Tamás, a Heaven Street Seven, a Pa-Dö-Dő és az Unisex lemezein. Ezek az előadók nagyban köszönhetik sikereiket a NEO két tagjának. Időközben számtalan remix felkérésnek is eleget tettek, a Kispál és a Borz-tól és Pierrot-tól elkezdve a Tankcsapdán és Bery-n át egészen a Jazz+Az-ig. Természetesen eközben saját zenei elképzeléseiket is igyekeztek megvalósítani, az ehhez szükséges feltételeket azonban a kiadók csak mérsékelten képesek biztosítani. Gigantikus filmzene adaptációjukhoz (Persuaders, avagy Minden lében két kanál…) például az ország legnagyobb stúdióhelységét bérelték ki, ahol a Rádiózenekar 100 főt is meghaladó szimfonikus zenekarával dolgoztak együtt. A NEO célja, hogy kilépve a hazai keretek közül egy külföldön is helytálló, izgalmas és profi produkciót hozzon létre. Ehhez a zenekarnak komoly támogatókra van szüksége.

A NEO első dala a közismert Rózsaszín Párduc témáját dolgozta fel, amelyben a kiváló Besenyő Brass is közreműködött. Ez a kislemez (NEO – The Pink Panther Theme, 1998 november, EMI) magyar viszonylatban egyedülálló módon több mint 20 országban jelent meg, Kanadától Dél-Afrikán át Japánig. Utómunkálatai a világ egyik leghíresebb stúdiójában, a londoni Abbey Road-ban, ahol annak idején a Beatles lemezei is készültek. A kislemezen Steve Lyon-nak a remixe is megtalálható, aki a Depeche Mode, a Cure és a Paradise Lost hangmérnökeként vált világhírűvé.

A dal számtalan válogatás lemezre is felkerült, Japánban például nem kisebb nevekkel szerepelt egy albumon, mint a Chemical Brothers, a Duran Duran, a Massive Attack, a Queen, Robbie Williams, a Spice Girls, a Chumbawamba, a Blur és a Freestylers, valamint főcímzeneként használta hosszú időn keresztül az Eurosport és a Sky Channel, de a német Bayern3 kereskedelmi rádió hírműsorainak aláfestő zenéje is a The Pink Panther Theme volt. Az egyik izraeli DJ szombat esti rádiós műsorát hetekig a NEO féle párduccal indította.

A videóklipet egy német stáb (FishFilm) készítette, John Buche amerikai rendező irányításával, így kerülhetett többször is az MTV (Music Television) és a német VIVA adásába. Az MTV ráadásul a legjobb magyar videóklipnek járó díjjal a NEO-t jutalmazta, amit Ulrika, az MTV egyik legnépszerűbb műsorvezetőnője adott át a fiúknak. A kislemez németországi sikere kapcsán a NEO fellépett a kölni POPCOM fesztiválon, amely a legnagyobb európai zenei vásár is egyben, és számos interjút adott a jelenlévő rádiós és televíziós csatornáknak.

A filmzene-őrült duó következő sikerállomása a Persuaders (avagy minden lében két kanál) című kislemez volt, melyet a világon mindenütt elismert szimfonikus zenekarral, a Rádiózenekarral közösen készítettek (NEO – Persuaders, 1999 május, EMI). A Roger Moore és Tony Curtis főszereplésével legendássá vált sorozat fő témáját a James Bond filmek zeneszerzője, John Barry írta.

A zenei felvételeket több hónapos előkészületek előzték meg, hiszen a NEO az eredeti filmzenének csak a dallamát akarta felhasználni, melyet barátjuk, Létray Ákos segítségével egy saját, grandiózus szimfonikus zenekari kísérettel vettek fel, ötvözve a hagyományos hangszerek világát a modern, elektronikus sounddal. A Népszabadságban megjelent kritika (Új Péter) szerint a dal a magyar progresszív tánczene abszolút csúcsteljesítménye, még Roger Moore-nak is nagyon tetszett!

A már teljesen a fiúk irányításával készült, félig animációs videóklip még többet volt látható a hazai és külföldi zenei csatornákon (MTV, VIVA, VIVA2), mint a Pink Panther. A Z+ magyar zenetévé is sokat játszotta a felvételt, de kedd esténként is találkozhattunk vele az RTL Klub-os Helyszíni Szemle című bűnügyi magazin főcímzenéjeként.

A két sikeres kislemez után 1999 augusztusában megjelent a várva várt első NEO album, az EKLEKTOGRAM, melynek címe az eklektikára utal, hiszen a lemezen instrumentális és vokális dalok egyaránt megtalálhatók a legkülönbözőbb stíluskereszteződések közepette. A dalszövegek megírásában és feléneklésében a Heaven Street Seven gitáros-énekese, Szűcs Krisztián volt segítségükre. A lemezen található dalok közül a Ranbo 13 című opusz és annak zseniális, animációs videóklipje az eddigi legnagyobb hazai siker- és elismerés-sorozatot hozta a NEO számára. A MAHASZ (Magyar Hanglemezgyártók Szövetsége) Arany Zsiráf díjjal jutalmazta, s az Eklektogram-ot jelölték az év hangfelvétele kategóriában is, ahol friss zenekar létükre máris a második helyre kerültek.

A magyar zenetévé nemcsak kiemelt rotációban játszotta a Ranbo 13 klipjét, de fődíjat is odaítélte a NEO-nak, a Z+ Mánia 2000 elnevezésű videóklip fesztiválon.

A díjat Koltai Lajos, az Oscar-díjas operatőr adta át a Milkovics-Moldvai duónak és Pál Balázsnak, a klip rendezőjének. Az országos Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon a Film és TV kritikusok díját ítélték oda a klipnek, de a Wanted magazin szerint is az év legjobb videója a Ranbo 13 volt. Ugyanitt díjat kaptak az év felfedezettje kategóriában, jelöléseket az év albuma (2. hely) és az év zenekarai közé (3. hely), az év énekesei között pedig Szűcs Krisztián neve is feltűnt. Ezidő alatt a Ranbo 13 klipje egy Los Angeles-i klipfesztivál második helyezettje lett, ami egyedülálló teljesítmény a magyar könnyűzenében.

A zenekar igazából a Massive Attack előzenekaraként, több mint 5000 ember előtt mutatkozhatott be, majd a Pepsi szigeten és más nagyobb party-n is színpadra léptek, ahol a lemezen közreműködő zenészekkel kiegészülve megmutathatták, mit is tudnak.

1999 novemberében teltházas lemezbemutató koncertet adtak a Petőfi Csarnokban, abszolút high-tech színpad és látványtechnikával, s egy szintén teltházas, fergeteges szilveszteri fellépésük volt az Almássy téren.

Az Eklektogram azóta megjelent Koreában, Alan Wilder, a Depeche Mode egykori tagja és zenei vezetője is elismerően nyilatkozott róla. A Pinkbeat című felvételt megvásárolta az angol Channel 4 sportcsatorna, s több külföldi koncert-meghívás is érkezett a duóhoz.

A 2000-es év elején producerként-hangszerelőként közreműködtek a Heaven Street Seven Cukor című albumán, melyről a Hol van az a krézi srác című sláger a rádiók összesített listája szerint a legjátszottabb magyar dal lett. Remixelték a legsikeresebb alternatív zenekarként aposztrofált Kispál és a Borz Utolsó aktus a Földön című számát is, amire egy igen meghökkentő klip készült Lovasi András és a két NEO tag szereplésével és rendezésében.

Június közepén végre új NEO anyag került a boltokba, az Aiiaiiiyo kislemeze, mely egy rendkívül energikus és legfőképp fülbemászó dal, a duó eddigi talán legjobb szerzeménye, nem csoda, hogy hamar a rádiók és a zenei tévéműsorok kedvencévé vált, valamint a nemrégiben bemutatott Pizzás című játékfilm fő betétdala lett.

Újabb remix meghívások következtek, olyan – saját szcénájukban hatalmas népszerűségnek örvendő – zenekarok dalait gondolták újra, mint az Anima Sound System vagy a Másfél.

Az elmúlt két év minden jelentősebb fesztiválján fellépett a csapat (Budapest Parádé, Pepsi Sziget, EFOTT, Hegyalja Fesztivál, Wanted Fesztivál, Volt Fesztivál, Hisztéria Fesztivál stb.), legtöbbször főműsoridőben, teltház előtt.

Felkérést kaptak az Kontroll című új magyar játékfilm teljes zenéjének elkészítésére, mely előreláthatóan 2003-ban kerül a filmszínházakba.

2002 nyarára végre elkészült az új albumot beharangozó első kislemez, a Diskhead. A hozzá készült videóklip alapötletén a zenekar tagjai maguk is dolgoztak, a végleges változat elkészítésében a Clockwork Orange / Cabbage videóanimátor stábja volt segítségükre. A mű világpremierje az MTV World Chart Express című műsorában volt, de a legjobb és leginnovatívabb klipeket bemutató mtv:new-ban is elismerően szóltak róla.

A NEO körül időközben egy kisebb stáb alakult, melynek soraiban ott találjuk az egykori Popular énekest, Babos Norbertet is, aki a zenekar koncertjei alatt üzemelő vizuális show kitervelője és irányítója. A nyári fesztiválok tapasztalatai azt mutatják, hogy a magyar közönség fogékony és kíváncsi a NEO zenéjére, hiszen a legtöbb helyen a Moldva-Milkovics duó - kiegészülve Szűcs Krisztián énekessel - muzsikája volt az, amelyre a legnagyobb "tombolás" beindult.

A NEO második nagylemeze, a Lo-Tech Man, Hi-Tech World 2002 decemberében került a boltokba. A Warner Music Hungary a Diskhead bemutatása után számos európai és ázsiai országból kapott már pozitív, érdeklődő visszajelzéseket, így talán már nem alaptalanul állíthatjuk, hogy a Neo előtt nemcsak magyar, hanem külföldi karrier lehetősége is áll.


Kapcsolódó linkek:

www.neo.hu

2003. január 7.



Click to Visit

HÍRDETÉSEK



FÓRUMOK

Trance
Superbutt
Linkin Park
Heaven Street Seven
Placebo
Limp Bizkit
Darren Hayes
Blue
P!nk
A legjobb klubok
Eminem
50 Cent
Snoop Dogg
Sub Bass Monster