A Kraftwerk visszatért
Expo 2000: 4 másodpercért 400000 márka
A Kraftwerk tizennégy éve nem készített új lemezt, ám idén az Expo 2000 című dalukkal mégis szerepeltek a sikerlistákon. Ralf Hütter, a kvartet egyik tagja kilenc év után adta az első interjút.
- Ön régimódi ember, Herr Hütter, új darabjuk, az Expo 2000 éppúgy szól, mint ahogy a Kraftwerk szólt 20 évvel ezelőtt.
Hütter: Mi olyan műveket alkottunk, amelyek olyanok, mint a gondolkodási modellek. Mindig újra programozhatóak. A dalok világszerte nyomot hagytak, s most mindenhonnan jönnek válaszok a zenénkre.
- A Top of the Pops című tévéműsorban a robotjaik is felléptek. Gondolja, hogy a 16 éves nézők megértik a zenéjüket?
Hütter: A mi üzenetünk nem függ a kortól.
- A hetvenes években a Kraftwerkkel kapcsolatban azt állították, hogy jelenlétük a zene halálát jelenti.
Hütter: Ez már régen volt. Mi új zenét teremtettünk az életnek.
- De amikor az új zene - a techno - megszületett, Önök visszahúzódtak.
Hütter: Ez nem igaz. Mi csak újraprogramoztuk a zenénket.
- 1991-ben jelent meg egy remix-album a Kraftwerktől, s az utolsó új lemezük már 14 éves. Mivel foglalkoztak az eltelt időben?
Hütter: Minden nap stúdióban vagyunk. Rendkivül sok a tennivalónk. Zenei munkások vagyunk.
- Ez azt jelenti, hogy a stúdióban kevesebbet foglalkoznak a zenével, mint a kerékpárjukkal.
Hütter: Évente egyszer részt veszek a Tour de France egyik hegyi szakaszán. Ezért sokat kell edzenem.
- Mit csinálnak ezenkívül a stúdióban?
Hütter: A régi számainkat teljesen digitalizáltuk, ezek most mind rajta vannak a lemezünkön. Ez a mi hangzó archívumunk. Ami túlél majd bennünket.
- Régebben öltönyökben és diplomatatáskával mentek a stúdióba. Manapság hogyan?
Hütter: Hasonlóképpen, de diplomatatáska helyett laptopjaink vannak. Most már nem kell annyi papírt magunkkal cipelni.
- Dalaik címe Rádióaktivitás vagy Ember-gép. A hetvenes években az emberek féltek ettol a jövőtől, napjainkban viszont már megszokták. Ma milyen dalcímek okoznának félelmet az emberekben?
Hütter: Talán a Komputerbomba. Komputerek segítségével bombaszőnyegeket lehet ledobni. A technika hasonló ahhoz, amit mi a zenecsináláshoz használunk.
- Úgy érti, hogy mindazzal, amivel a stúdióban foglalkoznak, bombát is tudnának irányítani?
Hütter: Hadd válaszoljak egy példával: a hetvenes években vagy a nyolcvanas évek elején nem utazhattunk a komputereinkkel a keleti tömb országaiba, mert azt gondolták, hogy ezek háborús eszközök.
- Ön azt mondta, hogy már nem Ralf Hütterként, hanem Kraftwerkként érez, gondolkodik. Ma hogyan érzi magát?
Hütter: A német nyelvben gyakran a családnév egy-egy foglalkozásra utal, mint például Müller vagy Bauer. Én többé nem Herr Hütter, hanem Herr Kraftwerk vagyok... Robotnak érzem magamat.
- Az expo-jungle, amelyből később az Expo 2000 kislemez lett, mindössze 4 másodpercig tart, amiért 400000 márkát kaptak. Mennyi időbe került a zene előállítása?
Hütter: Ezt nem lehet időben mérni. Nem stopperrel a kézben dolgozunk. Biztos,hogy 5 másodpercnél tovább tartott.
- Magányosan dolgozik?
Hütter: Jó érzés magányosnak lenni. A nyugalom fontos, mert a zenei szemét állandó fenyegetettséget jelent az ember számára. Ezért követelünk magunknak hallgatási napokat. Időnként vágóóllóval körbejárunk, s elvágjuk a hangszórókábeleket. Ha leállítjuk a zenei szemét hömpölygését, akkor lehetőség van az igazi hangok meghallgatására. Hogyan szólnak az eszközök, az ajtók, az órák, az autók, a kerékpárok....
- A düsseldorfi Kling Klang stúdióját minek tekintsük: egy gyárnak vagy egy kolostornak?
Hütter: Olyan zenegyárnak, ahol a gépeknek is szabad hallgatniuk.
2000. augusztus 1.
|