Vissza a gyökerekhez

Az "rock-ásatások" során a Philly-korszak kezdeteire vonatkozó leletek bukkantak fel a lemezboltok polcain

Philadelphia Roots

(Tizenhét sláger azokból az idõkbõl, amikor a Philly-soul épp csak útjára indult, hogy meghódítsa a jövõt.)

Két elmondhatatlanul befolyásos és hatásos zeneszerző/producer, Kenny Gamble és Leon Huff nevéhez fûzõdik a kifinomult és gazdag Philadelphia International soul stílus kialakítása, melyhez a városi Sigma Sound biztosította a megfelelõ helyszínt.

Kenny Gamble és Leon Huff
Ebben a zenében több irányzat érezteti együttes hatását; a The O'Jays gospellel dúsított szocio-politikai szónoklata, a Teddy Pendergrass-féle ködös és nyugtató zene és a The Three Degrees édeskés triója mind mind jelen vannak. Az igazsághoz azonban hozzá tartozik, hogy a stílus kezdetben nem volt egy tökéletesen megformált irányzat. Legalább fél évtizedes erõfeszítésre volt szükség ahhoz, hogy a '60-as években kezdõ lemezkiadók foglalkozzanak velük és az MFSB nevû házi zenekarukkal. E csodás, a kisebb kiadók által megjelentetett (pl. Jamie, Phil LA Of Soul, Gamble és a Neptune)17 felvételbõl álló válogatás jelzi a városi stúdiók akkori aktivitását. A dalok közül jónéhány ismerõs, vagy majd azzá válik egy idõ után. Ennek az lehet az oka, hogy a Philly stúdió zenészei ugyanolyanok voltak, mint bármelyik másik város zenészei. Bárhol és bármilyen munkát elvállaltak és kevéssé tudták kontrolálni, hogy később mi történik a munkával? Viszont mindig tanultak valamit. Jóllehet elég gyakran elõfordult, hogy a daloknak adott címek alapján senki nem tudta, hogy mirõl van szó, azonban a szóló és a basszgitár, a szintetizátor és a dob hangzásából rögtön fel lehetett ismerni a stílust. Ezen felül szinte már hagyománnyá vált egy-egy slágert a kimerülésig "életben tartani". Cliff Nobles Love Is Alright címû dala is ilyen volt, hála Bobby Martinnak, amiért ekkora siker lett. A The Philly Sound Waiting For The Rain-je sem lehetett hasonló az MFSB, vagy a Trammps hangszereléséhez. Ezért egy Fantastic Johnny C számban szerepel ugyanazzal a címmel. Earl Young dobstílusa mostanra pedig már túlzottan beazonosítható ahhoz, hogy valaki más neve alatt is eladható lenne…Persze nem mindegyik zene ilyen zavaros. A Frankie Brunson vezette Peoples Choice nevû funky csapat I Likes To Do It címû dala a Top 40 US popslágerei között volt. Eközben a Brenda And The Tabulations folyamatosan ontotta a California Soul és a Hey Boy féle R&B slágereket 1967-72 között. Ezek közül azonban nem minden 'Philly'. A déli hangzású Willie John Ellison (Lost The Will To Live) és a Soul Brothers Six (Come A Little Closer) a Testvéri Szeretet Város-án kívülrõl érkezett a köztudatba. Csupán Philly kiadóknál jelentették meg felvételeiket. A kékszemû soul fiúkból álló Panic Buttons O Wow címû, kürthangszerelt felvételét viszont a Gamble kiadó szippantotta el egy kisebb kiadótól. Íme néhány kiemelkedõ produkció errõl a kitûnõ válogatásról: a The Corner Boys Take It Easy Soul Brother címû felvétele, ami egyúttal a Gang War és Bunny Sigler Great Big Liar zenei háttere. A nagy Bundino egyébként a Parkway számára is gyártott slágereket, most pedig a '60-as évek Marvin Gaye-jét próbálja meg feldobni. Szóval, ha eddig abban a hitben voltál, hogy a Philly Soul a Lou Rawls és Billy Paul-féle egyszerûségbõl és a The Three Degrees-féle disco összeállításokból áll, akkor nagyot tévedtél. Készülj fel arra, hogy most végre tökéletesen fel leszel világosítva.

2001. június 18.



Click to Visit

FÓRUMOK

The White Stripes
Superbutt
Linkin Park
Heaven Street Seven
Placebo
Limp Bizkit
Darren Hayes
Blue
P!nk
A legjobb klubok
Eminem
50 Cent
Snoop Dogg
Sub Bass Monster