|
QUIMBY-"MORZSÁK ÉS SZILÁNKOK"
"Erős hangulatú, sanzonos, epikus hangvételű dalok, expresszív zenei világ és előadásmód, majom- és embertangók, pimaszul jóképű srácok, pergő talpalávaló, döbbenet és száguldás."
A Pentele nevű faluból növesztett iparváros (Dunaújváros) már rég nem viseli Sztálin nevét, ám még korántsem rendelkezik országos hírű futballcsapattal, amikor néhány helyi gimnazista Október néven feldolgozásokat játszó zenekart alapít.
A Kiss testvérek (Tibor és Endre) köré épülő együttes a suli végeztével hamvába hal, hogy aztán az egykori tagok némelyikének útjai néhány évre rá budapesti albérletekben keresztezzék egymást. 1991.
Megalakul a Quimby. A tagság szolid fluktuációja és számos pesti kocsmakoncert után 1993-ra összeáll az a hatos (Kiss Tibor - ének, gitár, Kiss Endre - gitár, Varga Líviusz - ütőhangszerek, vokál, Molnár Tamás - szaxofon, Mikuli Ferenc - basszusgitár, Medve Ákos - dob), amely rögzíti az angol nyelven éneklő zenekar első anyagát, amely kazettán jelenik meg és melynek címe Sip Of Story, azaz, Egy korty történet.
Akik akkoriban hallották a Quimby egyre sűrűsödő koncertjeinek némelyikét, azoknak a dalok hallatán - a kortárs rokonlelkek mellett - a két világháború közötti sanzonok és kabarék vagy Berthold Brecht dalainak világa ugorhatott be.
A Sip Of Story megjelenése után egy évvel a zenekar - mely ekkor már az egyik legsikeresebb budapesti klubbanda - tagcserére kényszerül: az idősebbik Kiss-tesó, Endre távozik, a helyére azonban nem egy új gitáros, hanem egy fiatal, balatonfüredi születésű billentyűs, Balanyi Szilárd kerül. A zenekar 1995-ben ebben az új felállásban, (a legendás Főnix stúdióban) rögzíti új albumát, a Jerry Can Dance című lemezt, mely a Sip of Story-val ellentétben már CD-n magánkiadásban jelenik meg. A még ugyancsak angol nyelvű Jerry Can Dance már tartalmazza a Quimby-re mai napig is jellemző stílusjegyeit: erős hangulatú, sanzonos, epikus hangvételű dalok, expresszív zenei világ és előadásmód.
1995-ben a Quimby koncertjei már eseményszámba mennek, ám az év őszén a zenekar két kulcsembere, Kiss Tibor és Varga Líviusz New Yorkba utazik friss levegőt szippantani. Három hónapot töltenek New Yorkban, aztán hazajönnek és a zenekar e rövid szünet után dönt úgy, hogy a továbbiakban magyar nyelvű dalokat ír.
1996 nyarán készül el a Quimby új lemezanyaga, a Majom-tangó, mely túlnyomórészt magyar nyelvű számokat, mellettük pedig 3 angol nyelvű dalt tartalmaz, ráadásul nem csak nyelvileg vegyes, hanem stílusában is enyhén eklektikus - van minden: a Quimbytől megszokott sanzonos-epikus világra mindenféle népzenék, főként a roma- és a latinos-folkmuzsika, aztán a reggae meg a pszichedélia hatása mászik rá, amúgy megtermékenyítőleg.
A Majom-tangó a Quimby életének új kezdete, amely megváltoztatva megőrzi az "angol nyelvű" Quimby dolgait, ám, amely már közvetlen előzménye a zenekar mai kiforrott saját hangjának.
Az, hogy a Quimby a Majom-tangóval magyar nyelven éneklő zenekarrá változik át, ugrásszerűen növeli a lemezkészítés előtti időszak óta immár Gerdesits Ferenc dobossal felálló együttes ismertségét és népszerűségét. A zenekar ekkor már megkerülhetetlen jelenség az alternatívnak nevezett színtéren, ám Quimbyt igazából az 1997 decemberében megjelenő Diligramm teszi, ha úgy tetszik, ennek a színtérnek egyik igazán fontos zenekarává. A Diligramm már egy beérett zenekar egységes munkája. A Majom-tangón némileg redundáns és túlszimbolizált szövegvilág letisztul, a dalok zenei világa színesedik, a zenekar tulajdonképpen megtalálja saját hangját. A lemezt egy jól sikerült videóklip/sláger, a Hol volt, hol nem volt.
És most itt a csapat régen várt remix lemeze "MORZSÁK ÉS SZILÁNKOK"címmel, melyen többek között a The Casio Samples, Tuff Guyz, Juice Ko és Miraque mixei szerepelnek.
Az album áprilisban lát napvilágot, a zenekar azonban tovább dolgozik, hiszen új stúdióalbumukat még az idén, ősszel szeretnék megjelentetni.
2001. április 26.
| |