|
Ismeretlenül felhívni egy úgynevezett híres
embert, nem mindig hálás dolog. Hiszen rengetegen zaklatják, sokan
akarnak egy darabot belőle, mint én is most. És mégis, jellegzetes,
rekedtes hangja a telefonben feltűnően kedves. Nem gyanakszik. Vagy
már úgyis mindent tud. Elvégre Horváth Charlie - mint nemsokára
megtudom - frontember.
A zenészek esti emberek, de vele most fényes
délelőtt, éles fényben egy sörözőben találkozunk. Hajszálpontosan
érkezik. A telefonban azt kérte: hagyjak neki egy kis időt, hogy
"megcsinálja magát". Ahogy itt ül velem szemben, fogalmam sincs,
túl van-e a műveleten, vagy végük is letett róla. A fotóssal mindenesetre
közli: a napszemüveg és a baseball-sapka marad.
Egyebekben Horváth Charlie szívesen kitárulkozik.
Vagyis válaszol minden kérdésre, megadóan, kötelességtudóan. Elmondja
azt is, miért. Mert ő már rég túl van azon, hogy primadonnának képzelje
magát. Profi. A munakaideje egész évben tart, mindössze néhány napot
kivéve. Lecsípett percekben, lopott félórák árnyékában pihen. Ezért
is érkezett pontosan. Megtanulta Nyugaton, tíz év alatt: minden
koncertre időben kell érkezni, muszáj annyit és úgy játszani, ahogyan
az a szerződésben szerepel. Mert ott ellenőrzik, és ha eltérés van,
köszönik szépen, legközelebb már nem is kérnek belőle. Jöhet a konkurencia.
Az itthoni profivilágról kérdezem, vajon az
is olyan kemény-e? Azt mondja, neki igen. Ő így szokta meg, ezen
már nem fog változtatni. Lehet, hogy lazábban is lehetne csinálni,
de szerite nem érdemes. Két ember helyett dolgozik: egyszer Charlie
a saját számaival, a saját zenekarával. Máskor pedig Charlie a barátaival,
a Tátrai Band-dal. Fellépések, lemezek. Élő zene és stúdió. Ezzel
el is telik az év, meg a többi évek. Mert be kell osztani. Negyven
fellépés nem több. Amekkora cuccal ma már utazni kell, s a húsz
ember, aki megy vele - ezt nem tudja megfizetni minden kis klub.
Legalább ezer belépőt kell eladni, darabját úgy 800 forintért, hogy
egyáltalán megérje elindulni. De akkor még csak arról van szó, hogy
nullszaldós az üzlet.
Szponzor nélkül mamár nem megy, még így sem
- mondja Charlie, de már nem szomorú ezért. Ezt is elfogadja, mint
sok dolgot az életben. Hogy távol kell lenni a családjától, a fiától.
Néha, ha olyan helyre utazik, viszi őket is. Kivesz nekik egy szobát,
s a koncert után, a másnapi koncert előtt nyaralhatnak együtt egy
kicsit. Mert Charlie az utazásban nagyon profi. Igaz, ma már nem
ül be az autóba, s nem vezet háromezer kilómétereket, mint annak
idején, amikor minden héten megtette: Svédországból Svájcba, Norvégiából
Olaszországba. Két három életre valót vezetett már az európai sztrádákon,
többek között egy nagy Mercedest buszt is, amiben a cuccaikat vitték
mindenhová. Ebből már elege van.
De világot látni, az más. Abban még találk
éevezetet. Amikor buli után sétálhat egyet az éjjeli Tokióban, vagy
New Yorkban, akárhol. Idegen, érdekes tájakon, másfajta, érdekes
emberek között. Vagy csak úgy, napozni egy tenger vagy egy medence
partján, két fellépés között.
Az, hogy Charlie profi, nem jelenti azt, hogy
nem kéne gyakorolnia. Éppen ellenkezőleg. Amíg nem megy minden tökéletesen,
nemis hagyja abba. De Tátraiékkal nagyszerűen összeszoktak, s a
saját zenekara is vakon követi már. Ez kétféle munka, amit össze
kell egyeztetni - mondja. Az egyik helyen én alkalmazkodom, igaz
örömmel, mert szeretem. A saját zenekarom meg mögöttem áll mindenben.
Mindkét csapatban a barátaimmal vagyok - másképp ezt a dolgot nem
is lehetne csinálni. (Azt, hogy így sem könnyű,csak én gondolom,
ő nem mondja.)
Most Hajdúböszörménybe idulnak a Tátraival.
Dél van, és nyilván bőven kihajnalodik, mire hazaérnek, beesnek
az ágyba. S itt van az újsáíró is, akinek kedvesen kell válaszolgatni.
Nem is olyan nagy élvezet, talán.
Az otthon, az fontos - mondja. Nagyon fontos
talán nincs is fontosabb nála. A ház a XVIII. Kerület szélén, kicsi
kerttel, kutyával. Meg egy kis stúdióval, ahol legikább demókat
lehet összehozni, csak hogy otthon is dolgozhasson. Hogy ezért már
nem , szívességet kérni. És ahol lehet levegőzni, elereszteni magát,
a fiával beszélgetni.
Néha, ritkán erre is jut ideje. Télen? Hát
télen televíziós felvételek vannak, egy-két fellépés. Tavaszal?
Felvételek, stúdió, CD, promóció. Nyáron? Nem könnyű. Harcolni kell
a közönségért, hogy összejöjjenek, bár sokan nyaralnak. Ősszel jönnek
haza, akkor egy-két nagyobb fellépés kell. Aztán megint lemez, turné.
De nem szabad elkapkodni, mindent gondosan időzíteteni kell. És
közben mégis jelen lenni, állandóan. Vannak, akik segítik, de Charlie-nak
mindig ott kell lennie. Nem bújhat el, mert - ezt ő mondja: - ő
a frontember. Helyette senki nem áll ki középre, senki másnak a
nevét nem lehet nagybetűvel a plakátra, a lemezborítóra nyomtatni.
Helyt kell állnia, nem csak magáért, a barátaiért és a kollégáiért
is. Együtt kell húzni a szekeret, de azért ő van befogva legelőre,
középre. Az ő képét látja, az ő hangját akarja hallani a közönség.
A koncert egyébként érdekes dolog, mondja,
mert kevésbé hozzáértők először becsapottnak érzik magukat. Hogy
nem ugyanaz szól a színpadról, mint az otthon ezerszer meghallgatott
CD-ről. Nem, improvizálni nem lehet, az egy másik műfaj. Mégis némi
szabadságot muszáj hagynia magának. Mert így szól őszintén a zenéje.
És ezt elég gyorsan megértik a nézők is. Végül is ezért szeretik
őt, ez benne az egyéni szín, a megismételhetetlen. Az emberi.
Azt mondja, azért csinálja ő is. Mert ebben
találja meg azt a szabadságot, amit egyébként mindenki keres. Ez
az, ami átmegy, amit megéreznek, aki hallgatják. Ezzel szerez örömet.
POP ARCHIVUM
Az olimpia együtest 1968-ban alapította Horváth
Károly, Akit később "Charley" becenéven ismert meg a közönség. Az
együttes saját számok mellett Chicagó, Free és Blood, Sweat and
Tears számokat játszott. A koncertezés mellett számos filmhez írtak
kísérőzenét, mint például a Súlyfürdő, a Fejlövés és a Stafáéta.
Volt egy érdekes kezdeményezésük is: bérlete adtak ki koncertjeikre.
Rövid működés után megszűnt az együttes ebben a formációban. Tagjai
voltak: Szendrődi Zsolt (szólógitár), Szabó Mihály (orgrna), Daniel
Best (basszusgitár), Horváth Károly (ének és pouzon) és Szentgyörgyi
András (dob).
<<<
vissza
|
|