Beatles for Sale!

Azok után, hogy Beatles-albumok tömkelegét adták el világszerte, jónéhány ismerős felvétel még mindig óriási érdeklődésre tarthat számot. Nagyító alá vettük a 10 legjobbat.

Az Antológia és a Nr 1 -válogatás fenomenális eladási rekordja jelzi, hogy a beatlemánia még napjainkban sem mutatja semmi jelét a hanyatlásnak. Az emberek még most is a Beatles után sóvárognak világszerte, a banda legritkább felvételeit pedig becses kincsként értékelik. Ne feledjük, sehol sem lennék a lemezgyűjtésben, ha a Fab Four történetesen nem lett volna zeneileg ennyire termékeny. Dalszövegek, betétdalok, promóciós anyagok, könyv-szettek, számozott kiadások…igen, a Beatles mindegyiket "elkövette". Mégiscsak Egy érdekes ellentétet azonban mégiscsak megfigyelhetünk a Beatles tevékenységében: az egyik oldalon a rendkívül ritka felvételeket találjuk, másrészről viszont ez az a zenekar, aminek több százmilliós példányszámban fogytak a lemezei az elmúlt 40 év során. Mielőtt azonban teljesen belelkesülünk, gondolkozzunk csak el egy pillanatra. Amennyiben van egy korai Please Please Me albumunk, az még nem a világ, egyáltalán nem biztos, hogy ezáltal már gazdagok is vagyunk. Ugyanis nem mindegy, hogy az adott albumból éppen melyik verziót birtokoljuk. Ez éppúgy igaz az első kiadású könyvekre is, egy aprócska kis részlet különbözteti meg a nemesfémet az ócskavastól. És ha most azt gondolod, hogy megfogtad a szerencsédet, várj azért egy kicsit, mielőtt a Sotheby’s-hez vagy más aukciós házhoz rohansz. Győződj meg arról, hogy stimmelnek-e az apró részlete! Emlékeztetünk a japán műgyűjtő esetére, akit egyszer egy lemezkereskedő keresett föl, aki órákig válogatott a Beatles-albumok között, mire az eladó megkérdezte, hogy mégis mi az, amit pontosan keres? A gyűjtő erre elmosolyodott, és halkan azt suttogta: "Részleteket!"

Ime a legkülönlegesebb és legértékesebb Beatles – felvételek:

 

1. YESTERDAY AND TODAY

Ł26,500

1966 június

Capitol ST 2553

A Beatles karrierjének egyik legbizarrabb epizódját jelentette a hentes külső; tudniillik az 1966-os Yesterday And Today című lemez borítóján a Fab Four fehér hentesköpenyben feszít, miközben játékbabákat és nyers húst fognak a kezükben. Ez a lemez is egy volt a csapat újra átdolgozott brit LP-jeinek sorában. A borítóról sokáig azt hitték, hogy ez a Beatles amerikai kiadóját illető, sajátos, egyéni kommentárja volt, amiért azok hentes módjára kezelték a slágereiket. Valójában pedig a borítón szereplő kép azon szürrealista sorozatból származott, melyet egy Robert Whitaker nevű fotós készített 1966 májusában. A sorozat a ’Somnambulant Adventure’ (Holdkóros Kalandozás) címet kapta, ami tulajdonképpen Whitaker pop art stílusban kifejezett személyes véleménye volt a Beatles-t érintő világméretű istenítésről. A bizarr képzettársítás révén McCartney fejével egy madárkalitkában tűnik fel, ami azt hivatott kifejezni, hogy a Beatles arra is képes, hogy kanáriként énekeljen. Eközben Harrison "valódi" szögeket kalapál Lennon fejébe, amivel azt demonstrálja, hogy ők is csak hús-vér emberek. Ez a hentes képsorozat utolsó darabja, ami egyébként villámgyorsan az Egyesült Államokba került. Leginkább Lennon sürgette, hogy a felvétel Amerikába is eljusson. Hisz ő valami olyat szeretett volna, ami "megtöri a róluk alkotott képet és ami épp olyan érvényes és aktuális, mint Vietnam". Azonban a kritikusok és a disc jockey-k nem voltak teljesen elájulva az ötlettől. Bár néhány példányban kinyomták előre a "Butcher" fedőlapját, a negatív fogadtatás hatására ez semmisnek nyilváníttatott és hamarosan egy sokkal egyhangúbb képpel váltották fel a sokak számára vitatható fotót. Utóbbin a fiúk egy hatalmas poggyászládára kuporodnak. Azonban ezzel még nem zárult le a ‘Butcher’ borítójának problémája, hisz az a néhány előre kinyomott példány már a boltokban virított. Ahelyett, hogy a még raktáron lévő botrányos borítókat bezúzták volna, a kiadók úgy határoztak, hogy az új design-t egyszerűen ráragasztják a régi fedőlapra. Következésképpen 1966-ban három féle ‘Butcher’ verzió keringett a forgalomban: az eredeti ‘Butcher’ borító, az ezt eltakaró ráragasztott változat, és végül a csakis a második fotót szerepeltető változat. A ‘Butchers’-ből azért van néhány (Lennon pl. 60 ezer példányt somfordáltatott ki szép csendesen)! Az az igazi, ha valakinek ez az eredeti példánya van meg, vagy az, ami alatt ott van az eredeti kép. Sajnos, ezt nem is olyan egyszerű kivakarni a másik kép alól. Amerikában például egy külön kis iparág jött létre, ami arra specializálódott, hogy az eredeti borítót kiszabadítsa a ráragasztott fénykép alól. Az olyan példányok értéke, melyekről le lett vakarva a felső réteg, Ł100 és Ł500 közé tehető, ami persze attól is függ, hogy milyen minőségben sikerült levakarni a fedőlapot. Az eredeti borítójú példányok pedig ennek a dupláját érik. Az első generációs ‘Butcher’ albumokat Ł2,000 és Ł5,000 között becsülik, a hamisítatlan példányok értéke pedig Ł5,000 és Ł15,000 közé tehető attól függően, hogy mono, vagy egy ritkább, sztereo albumról van szó. Egy olyan eredeti, sztereo albumot, ami valamikor a Capitol elnöke, Alan Livingston tulajdonában volt $38,500 értékben kelt el (ami durván Ł26,500) Egy ehhez hasonló mono verzióért pedig $13,500-at adtak (Ł9,500).

 

2 THE BEATLES & FRANK IFIELD ON STAGE

Ł10,000

1964 október

Vee Jay LPS 1085

Miután a beatlemánia és a Vee Jay Beatles albumainak kiadása kifulladóban volt, a kiadó úgy határozott, hogy összevonják a jódlizó Frank Ifield-et és a Beatles-t. A kezdeti Jolly What! The Beatles And Frank Ifield On Stage cím kissé félrevezető és leereszkedő volt. A borítón pedig egy Terry Thomas-féle sztereotíp angol nemes rajza szerepelt. A lemez anyaga javarészt a Fab fiúk négy stúdiófelvételéből ( Please Please Me, Ask Me why, From Me To You és a Thank You Girl) és Mr. Ifield nyolc számából állt össze. Az 1964. február 22.-én megjelent album kapcsán azonban rövidesen kiderült, hogy nem sokan voltak kíváncsiak Frank Ifieldre. Az albumot ezért egy új, a Fab fiúkat ábrázoló színes borítóval adták ki újra, azonban a lemez továbbra is csak azt a négy Beatles dalt tartalmazta. A korlátozott példányszámú kibocsátás így azt eredményezte, hogy a portré borítású anyag sokkal többet ért, mint az előző Jolly What! verzió. Ennek értékét amerikai aukciókon 5,000 és 10,000 font közé becsülték.

 

3 INTRODUCING THE BEATLES

Ł10,000

1963 november

Vee Jay VJSR 106

A kiadó ovális alakú logojával ellátott sztereo album, ami a Love Me Do és a PS I Love You című dalokat is tartalmazza, ritka borítással

1963-ban George Martin a Beatles első kislemezeit a Parlophone amerikai megfelelőjének, a Capitol-nak ajánlotta fel kiadásra, azonban minden egyes kísérlet meghiúsult. Következésképpen a Fab kezdeti amerikai szárnybontogatásaihoz a Swan -féle független stúdiók asszisztáltak, melyek később a She Loves You jogát is megszerezték. A tekintélyes R&B kiadó, a Vee Jay használta ki a legtöbb alkalmat és olyan kislemezeket jelentetett meg, mint a Please Please Me, a From Me To You, a Do You Want To Know A Secret és a Twist And Shout. Szabadalmi problémák miatt azonban majdnem le kellett állítani a Vee Jay első, Introducing The Beatles című album felvételeit. A Fab fiúk debütáló, Please Please Me album amerikai verziója ejtette a címadó dalt és az Ask Me Why-t, viszont a Love Me Do-t és a PS I Love Yout-t pedig felvette a számok közé. Ez nehézségeket jelentett a továbbiakban. A kiadót az EMI ügyvédjei keresték fel és arról informálták őket, hogy nem volt joguk ahhoz, hogy ezt a két számot is felhasználják az album készítése során. Ahelyett, hogy a már több ezer, ilyen formában kinyomott albumot megsemmisítették volna, a Vee Jay egész egyszerűen egy másik jegyzékkel és a többi, katalógusukban szereplő album hirdetésével helyettesítette a dalok régi sorrendjét. Ekkor még senki nem vette észre a trükköt, azonban a Vee Jay végre fellélegzett és egy teljes jegyzékkel ellátott verziót jelentetett meg. A Capitol azonnal kiszúrta a vitatott dalok címét és jogi eljárást kezdeményezett a kiadó ellen. A Vee Jay-nek ezek után nem volt más választása, mint kicserélje a Love Me Do és a PS I Love You-t a Please Please Me-re és az Ask Me Why-ra. A magyarázkodást követően a kiadó gyakorlatilag a Beatles-re való tekintettel maradhatott "életben" még valameddig. 1963 decembere után a Capitol lépett elő a Beatles első számú kiadójává. Rögtön meg is jelent az elképesztően sikeres I Want To Hold Your Hand című lemezt. Ezen kívűl visszanyerték az összes Beatles anyag kiadási jogát, a Vee Jay Fab feltételek kiadására vonatkozó jogait pedig 1964-es hatállyal nyilvánították semmissé. Következésképpen a Capitol eredeti nagylemezei még kb. 20 évig, vagy még tovább szerepeltek a katalógusban, a Vee Jay albumokat pedig soha többé nem adták ki újra. Ezáltal az Introducing The Beatles című album az amerikai gyűjtők egyik legkeresettebb lemezévé vált. Nehéz megmondani, hogy neked éppen melyik verzió van meg a rendkívül sokféle borítóval, kétféle jegyzékkel és különböző kiadók által megjelentetett anyagból. Amennyiben a Love Me Do és a PS I Love You dalokat tartalmazó, ritka borítású, ovális logo-jú, sztereo változatot tartod a kezedben, akkor egy értékes befektetésed van. Értékét amerikai aukciókon Ł10,000-re becsülték. Az angliai kereskedők jóval ez alatt állapították meg az árat, mivel az Atlanti-óceán itteni felén közel sincs ekkora kereslet és a hamisítványokból sincs kevés…

 

4 THE BEATLES

Ł5,000

1968 november

Apple PMC/PCS 7067/8

A korszellemhez hű Paul McCartney Richard Hamilton popművészt kérte föl, hogy tervezze meg a The Beatles névadó, 1968-as dupla lemezének borítóját. Hamilton szinte közömbösen reagált a rikító Pepper-klónokra. Ami a The White Album-ot mégis különlegessé teszi, az a borítón feltüntetett kiadási szám. Lennon egy barátja és az Apple butik menedzsere, Pete Shutton egyszer azt mondta, hogy szerinte McCartney csinált egy lottójátékot, aki kitalálja a számokat, annak pedig nagy nyeremény üti a markát. Az ötlet ott bukott meg, amikor Shutton rámutatott, hogy ez olcsó móka egy olyan magasztos bandához, mint a Beatles. Hamilton azóta ragaszkodik ahhoz, hogy a számozás ötlete tőle származik, azt az ironikus helyzetet akarta keresztül vinni, hogy kb. ötmillió számozott példány jelenjen meg. Az EMI már az első körben bedobta a törülközőt. Amint azt sokak feltételezték, a No 0000001 példányt Lennon kaparintotta meg, majd később Ringo az Antológia könyvben elmondja, hogy John odaadta neki az első példányt-"Mert annyira édi voltam."-mondta. Feltehetőleg ez volt az a Starr által szignált példány, ami mindössze Ł500-ért kelt el a Sotheby 1985-ös aukcióján. De nemsokára további kérdések merültek fel azzal kapcsolatban, hogy valójában hányféle sorozat készült. Ugyanis 1999-ben egy másik No 0000001 példány kelt el - immáron Ł9,775 értékben. Létezik egy olyan feltételezés is, miszerint két külön sorozatról lehet beszélni, az egyik mono, a másik sztereo kiadás. Mindazonáltal egy eredeti The White Album legkevesebb Ł100-at ér. Minél kisebb a szám, annál nagyobb értéket képvisel az adott példány. Amennyiben egy No1 és No10 közötti számozott albumod van, akkor te egy beatle vagy, esetleg az egyik beatle barátja vagy csak egy szerencsés flótás, miután a tulajdonodban levő lemez legalább Ł5,000-et ér.

 

5 PLEASE PLEASE ME

Ł2,000

1963 február

Parlophone PCS 3042

A multi-formattálás előtt a lemezvásárlók jobban teszik, ha meggyőződnek arról, hogy az általuk megvásárolni kivánt vinil korong vajon kompatibilis-e öregedő mono Dansettes készülékükkel, vagy az elsőosztályú sztereo hi-fi berendezésükkel. A ‘60-as években a sztereo hangzást csupán a lelkes rajongók védelmezték, szóval a kiadókon nem volt akkora nyomás, hogy mondjuk a Beatles első LP-jét, a Please Please Me albumot sztereoban adják ki. A legtöbb példányt mono kivitelben jelentettek meg, ami azt jelentette, hogy ezek eredeti, sztereo változata általában kétszer annyit ért. Ahogyan a sztereo egyre népszerűbb lett, a mono kiadások kiszorultak a piacról. Tulajdonképpen egy másik tényezőt is figyelembe kell venni a Beatles első albumának vizsgálatakor. 1963 elején a Parlophone kiadó egy olyan változáson ment keresztül, amit ma körülbelül úgy mondanánk, hogy "a márka megújítása". Ez annyit jelent, hogy stílusváltás történt a kiadón belül. A fekete-arany design a kora ‘50-es évektől volt használatban, ezt a sokkal emberközelibb fekete-sárga színvilág váltotta föl. Amikor a Please Please Me 1963. március 22-én pénteken megérkezett az üzletekbe, már ez volt az utolsó olyan Parlophone album, ami még az arany design-nak megfelelően jelent meg. Miután az első két, arany design-os készletet eladták, újabb adagot rendeltek a kiadótól. Azonban ezt már az új, fekete-sárga kivitelben. Napjainkban viszonylag egyszerű fekete-arany, mono kiadásokhoz jutni, ezekért darabonként Ł300-ért megkaphatod. Azonban az igazán nagy pénzeket azok tudják leakasztani, akiknek sikerült elcsípnie egyet azon kevés példányokból, amik már sztereo változatban, de még a régi kivitelben jelentek meg. Ezeknek Ł1,000 és Ł2,000 között becsülték az értékét. Az arany kiadáson belül is kétféle létezik. Az egyik verzió azt állítja, hogy a Lennon és McCartney által szerzett új dalok, a Do You Want To Know A Secret, az I Saw Her Standing There, a There’s A Place és a Misery Dick James jóvoltából kerültek kiadásra. A másik elképzelés szerint ez a duó újonnan megalapított Northern Song Company-jának érdeme. Kissé zavaros a helyzet. A lényeg röviden annyi, hogy amennyiben egy "arany" Please Please Me kiadásod van, nyugodtan foglalj szobát és repülőjegyet a Bahamákra. Ha pedig egy fekete, netalán ezüst kiadású, sztereo Please Please Me albumot birtokolsz, tudnod kell, hogy ez egy ‘70-es, ‘80-as évek beli újrakiadás, ami nem sokat ér. Sajnáljuk…

 

6 FROM THEN TO YOU

Ł300

1970 december

Apple/Lyntone LYN 2154

Mono

A Beatles Fan Club-ba tartozás egyik élménye volt az is, hogy amennyiben teljes fizető tagja voltál, akkor 1963 és 1969 között minden egyes karácsonykor elküldték neked a fiúk karácsonyi üdvözletét egy flexidiszken. Eme speciális feladatra a Lyntone Records vállalkozott, a lemezen szereplő szentbeszédeket Tony Barrow szerezte. A fiúk ezt a szöveget olvasták fel, kezdetben ugyan kissé hanyagul. Az évek múlásával a karácsonyi üdvözletek is egyre igényesebbé váltak, ahogyan ez a Beatles zenéjére is igaz. Az 1966-os bemutatkozó, Everywhere Its’s Christmas komikus jeleneteket tartalmazott, melyben olyan karakterek, mint Podgy, a Medve és Jasper szerepeltek. A ‘67-es Christmas Time Is Here Again pedig javarészt olyan effekteket tartalmazott, amiket már a Revolver és a Sgt Pepper albumokon kipróbáltak. 1968-ra a négy beatle már nem készített közös karácsonyi produkciót, a következő ünnepi időszakra DJ Kenny Everett válogatta össze az anyagot a különálló tagok egyes felvételeiből. Nyilvánvalóan a banda csúfos felbomlását követően már nem lehetett hozzájutni a korábban szokásos flexi-dischez 1970-ben. Az enyhén giccses, From Then To You a rajongóknak szánt utolsó ajándék, melyen az 1963-as karácsonyi flexi reprodukciója is szerepel. Eközben az amerikai tábor is megkapta a magáét, csupán más, The Beatles Christmas Album címmel. A különálló kislemezek értékét Ł50 és Ł100 közé becsülték, míg a válogatás Ł200 és Ł300 között mozog. Természetesen az eredeti példányok érik a legtöbbet, , a legtöbbjük pedig meg is sérült a postai kézbesítés és a postai sztrájk során. Boldog Karácsonyt mindenkinek…

 

7 YELLOW SUBMARINE

Ł300

1969 január

Apple PMC 7070

Mono

A mono/sztereo szembenállás itt is erősen jelen van. A Beatles ugyan csak félgőzzel, de hat hónappal a bemutató után 1969 januárjában megjelentette a Yellow Submarine filmhez szánt zenei anyagot. A ‘60-as évek vége felé már a sztereo uralta a terepet, a Yellow Submarine mono kiadása pedig az EMI utólagos ötlete volt. Miközben a Beatles albumok mono váélozatai becses kincsnek számítanak, a Yellow Submarine voltaképpen nem más, mint a sztereo változat szimpla átirata. A mono LP különlegességét növeli, hogy csak nagyon kevéset adtak ki belőle és a megjelenés után rendszerint nem sokak foglalkoztak vele. Hozzávetőlegesen Ł200 és Ł300 között mozog egy ilyen kétértelmű ereklye becsült értéke.

 

8 LET IT BE

Ł200

1970 május

Apple PXS 1

Nagy volt a zűrzavar a Beatles utolsó albuma körül. Az eredetileg Get Back címet viselő albumot 1969 tavaszán szerették volna megjelentetni, a dalokat már ez év januárjában rögzítették. Harrison kisétált, Lennon-t pedig már közel sem érdekelték úgy a dolgok, mint régen. Glyn Johns eközben egy két teljesen különböző sikertelen mixet készített a Get Back-ből, a Fab fiúk a középpontba állított Abbey Road LP felvételeivel voltak lefoglalva 1969-ben. Mivel Lennon tovább akart lépni, a felvételeket a zseniális Phil Spector kezébe adta, aki kisvártatva a Let It Be-vel állt elő. Paul McCartney-t erősen lelombozta, hogy dalaira egy másik kéz telepedett rá. A vita pedig az ezt követő bírósági per egyik alapkonfliktusává nőtte ki magát, ami egyébként a banda feloszlásával ért véget. A Let It Be 1970 májusában jelent meg, feltehetőleg rengeteg rajongót dühített fel az alaposan kimunkált box és a fotókkal tarkított könyv, melyet az albumhoz adtak. A zavart csak tovább növelte, hogy a könyv címe továbbra is Get Back maradt. Miután az első készlet elfogyott, az albumot normál formátumban, már a könyv nélkül adták ki újra. Bár a box-szett nagyon törékeny és a könyv is lapjaira hullik, ha kinyitod; az eredeti példányok értékét mégis Ł200-ra becslik.

 

9 REVOLVER

Ł200

1966 augusztus

Ez a különlegesség rejtett kincsnek számít a Beatles ereklyék gyűjtői számára. Az első, 1966-os kiadású Revolver-album egy, az eredetitől nem sokban különböző mixet tartalmaz, amit a Tomorrow Never Knows című dalból csináltak. Amikor 1966. július 14-én kiadták a mono verziót, George Martin a 11-es számú mono remixre szavazott. Ezt a verziót felküldték a vágószobába, azonban Martin meggondolta magát és az előző, 8-as számú mono remixhez tért inkább vissza. Feltehetőleg Martin már elkésett és a hangmérnökök a "rossz", 11-es remixet tették az albumra. Ez az oka annak, hogy a néhány első kiadáson még ez szerepel. Azt, hogy melyik verziód van, abból tudhatod meg, hogy a felvételen a magnó helyenként megugrik a Tomorrow Never Knows közben, illetve néhány perces zongora hangok hallatszanak. A 11-es remixet egyébként onnan is felismerheted, hogyha leellenőrzöd a második oldal végén levő kifutási mátrix számot. Amennyiben ez ‘XEX 606-1’, egy eredeti példányt tartasz a kezedben, ami Ł200-at ér. Ha a számláló ‘XEX 606-2, vagy még ennél is magasabbat mutat, akkor a "jó" remix van birtokodban. Ez viszont jóval kevesebbet ér.

 

10 SGT PEPPERS LONELY HEARTS CLUB BAND

Ł60

1967. május

Parlophone PMC/PCS 7027

Mono, vagy sztereo, belső borítóval

Valóban minden embernek van egy példánya ebből az albumból?

Nos igen is, meg nem is. Jóllehet az album minden idők egyik legnagyobb példányszámában eladott lemezének számít, a Sgt Pepper első kiadásának piros-fehér belső borítóját a The Fool nevű hippi banda tervezte meg a pszichedelikus hatás fokozásának érdekében. A mono és sztereo példányok egyenként Ł50-et érnek. Az EMI kicsit túlzásnak érezte az extravagáns díszítést és a színes borítást fehérre cserélte. Bár elég sok vinil korong pompázik az eredeti díszletekben. Egy még ennél is érdekesebb (és kétszer ennyi pénzt is érő) darab az a mono kiadás, amiről véletlenül lefelejtették az A Day In The Life. A "rejtett felvétel" korai esete?

2001. április 25.



Click to Visit

Schmidt Vera játék


Játssz velünk és nyerd meg Schmidt Vera csodálatos debütáló albumát!

FÓRUMOK

The White Stripes
Superbutt
Linkin Park
Heaven Street Seven
Placebo
Limp Bizkit
Darren Hayes
Blue
P!nk
A legjobb klubok
Eminem
50 Cent
Snoop Dogg
Sub Bass Monster