Yenki- rock 2000

Egy pillantás Amerikára...

...és jelenlegi kedvenc együttesedet biztosan megtalálod ott. A ma legizgalmasabb együttesei USA-ból származnak. A következő pár oldalon amerikai szupersztárokról lesz szó közülük is Eminem, Marylin Manson és Slipknot és az új reménységek mint az Amen, és az At The Drive In munkásságáról. Először is a Limp Bizkit frontembere, Fred Durst mondja el, hogy szerinte miért dominálnak ennyire a jenkik.

Fred Durst, Limp Bizkit

Corey Taylor, a Slipknot frontembere

Eminem

Marilyn Manson

 

Az amerikaiaknak van erre egy jó mondatuk mostanság. Bárkivel is beszélsz, legyen az koponyazúzó new-metal együttes, polgárpukkasztó punk, csontrázó hip-hop banda, mindháromnak ugyanaz a mondat jut eszébe: "Minden király". Beszélhetünk a mindent felülmúló fesztivál fellépésről, vagy éppen egy személyes lelki szakadékról - szóváltás más együttesekkel - és előbb-utóbb hallani fogjuk a mágikus szavakat. Ez egy modern megfelelője a "ami nem öl meg, az erősebbé tesz" szólásnak. Ez a határozottság és a legyőzhetetlenség mottója.

Mert, hát valljuk be, ami a 2000-ik év amerikai zenéjét illeti, szó szerint "mind király". Ha rapperek kellenek lélegzetelállító szöveggel és személyiségekkel, akik bombázzák a főcímeket - itt van Eminem, Dr Dre, a Wu-Tang Clan, Cypress Hill és az új reménységek, mint Xzibit és a Dilated Peoples. Ha metált szeretnél, ami szétzúzza a nagy haj/nagy gitárszólóról kialakított álmokat és élesebb, érzelmesebb területekre eveznek - lehet választani a Korn, Marilyn Manson, Slipknot, Deftones, a Rage Agains The Machine, a Nine Inch Nails, a Queens Of Stone Age és a feltörekvő Amen, A Perfect Circle és Papa Roach közül. Jó lenne egy kis dalra fakasztó punk élvezet? Dude, Green Day, Blink 182, Rancid, NOFX, Foo Fighters, The Bloodhound Gang, The Offspring és az újdonsült kedvencek At The Drive-In és a The Get Up Kids teljesítik ezt a kívánságot is.

Az egyetlen dolog a nemzetiségen kívül, ami ezekben az együttesekben közös az a "sztárallűr". Nézzük csak Eminem-et. Ő a legkeresettebb alternatív figura a világon, semmi kétség, dalszövegei leleményesek, provokatívak és "pofán vágóan" ellentmondásosak egyszerre. És persze ott van a tény, hogy mindenki vagy nagyon szereti, vagy nagyon utálja, ami első számú közellenséget csinál belőle. A zenetörténet legutóbbi együttese, amelyik ilyen sokkoló és egyszerre szórakoztató módon felkavarta a társadalmat az a Sex Pistols volt. És mindenki tudja mennyire fontosnak bizonyultak később.

Amerika az új évezred küszöbén kétségtelenül nagyon nyomul. Csak azok a bandák nem futnak be, amelyek nem próbálkoznak igazán. Mert már nem elég megzengetni három húrt, jótékonykodni egy keveset, és azt mormogni, hogy "hadd beszéljen a zene magáért". Eljött az ambíció ideje, a nagy kijelentésé, a nagy sztároké.

Tehát félre világ, Amerika most vette át a hatalmat.

 

Fred Durst, Limp Bizkit az amerikai zene hatalmáról

Fred Durst
Az egyetlen személy, aki mindezen feltételnek megfelel ugyanakkor egyszerre műveli az összes zenei műfajt Amerikában, Fred Durst. Végy néhány laza beat-et, egy pár kemény riff-et, és egy kevéske punk kórust, dobd össze mindezt egy hátrafordított piros baseball sapkával, és egy olyan fickót kapsz, akinek az arcán ott van a "minden király" grimasz.

Fred Durst megtestesíti az amerikai álmot, mivel nem elégszik meg csak egy dologgal. Ő a 21. század reneszánsz embere: a Limp Bizkit frontembereként kitűnően ötvözi a rappelést, a szövegírást, hajtóerőt a filmrendezéssel, forgatókönyvírással, koreografálással és a tetoválással. Ezenkívül az Interscope kiadó aligazgatója, azé a kiadóé, amely felfedezte a Queens Of The Stone Ages-t és a No Doubt-ot.

Arra a kérdésre, hogy szerinte miért vette át az amerikai zene az uralmat, így válaszolt:

"Az igazat megvallva, fogalmam sincs. Mi azt gondoltuk, hogy mindenki utál minket, ezért az egész egy kicsit bizarr nekem. Szerintem a Mission Impossible 2 az, ami befuttatott, mert a Significant Other albumunk már rég megjelent. És hát az európai turnét is hanyagoltuk. Igazán a körülmények miatt nem turnéztunk itt. Ha senki nem ismer, nagyon szar a turnézás. Most már viszont jöhetünk és olyan show-kat nyomhatunk, mint Amerikában. Az utóbbi 15 év legnagyobb produkciója lesz, amit Európa látott.

Ki most a legfontosabb személy az amerikai zenében?

"Amerika egyik legnagyobb sztárja Eminem. Ha nem az egész világé!"

Fontos szerepe is van?

"Nem hiszem, hogy bármelyikünk is fontos lenne. Szerintem csak egy darab történelem vagyunk, amelyet jó emlékként fognak használni a jövőben. A zene majd észbe juttatja, hogy mit csináltunk, amikor Limp Bizkit-et hallgattunk. Erre jó a zene. Időtlen dolog. Mindig visszahozza azokat az emlékeket, érzéseket, és érzelmeket, amit az életednek annak az időszakában átéltél.

Mi a véleményed a mai brit zenéről?

"Szerintem nagyon jó a tánczene, van néhány egyformán hangzó együttes és jó a zene. Lehet, hogy az amit mondok, jól hangzik, de igazándiból kiröhögöm ezt az országot."

"Válaszolj egy kérdésemre. Miért fütyültek ki mindig, amikor Reading-ben és Leeds-ben kiejtettük az Oasis nevet?

Mert mindenki azt várta, hogy a Gallagher-fivérek ellentétei lesztek. Mert mindenki aki megunta vagy szarik az Oasis-re, az Limp Bizkit-et hallgat. Mintha egy kijelentés lenne, hogy nem tetszik a brit rockzene.

"De mind ott maradtak és együtt énekelték a szövegeket."

Igen, de először ki akarták fejezni az utálatukat. Miért mondtad, hogy meg akarod nézni az Oasist? Ez is egy újabb Durst-szarkazmus?

"Imádom Noel viselkedését. Szerintem király fickó. És szerintem jó számokat írnak. Csak azért, mert befolyásolta őket a Beatles, még nem jelenti azt, hogy nem lehetnek jók. Ugyanúgy ahogy a Creed nevű együttest befolyásolja a Pearl Jam."

Szerinted merre tart az amerikai zene?

"Szerintem most valahol egy köztes ponton állunk. A 80-as évek elején jó volt a popzene és a rock n' roll volt feljövőben, tehát a 80-as évek végére megszületett a pop-rock n' roll, amit mindenki metal-nak nevezett, de nem az volt. Pop-rock volt, hajas bandákkal, de ekkor kezdett feljönni a grunge, ami inkább rock n' roll volt mint az előző. Most, a grunge után, ismét visszajött a pop, de más formában, és a hip-hop is kirobbant. Olyan helyzetbe jutottunk, ahol a rock bandákat a hip-hop és a dallamos alternatív zene befolyásolja. Tehát ezért vagyunk szerintem egy köztes ponton. De sajnos a jó-zenei szintet még mindig nem értük el, de ez várható a következő években. Szerintem a Limp Bizkit nem lesz a jövő egy része, hanem inkább egy úttörője annak a mozgalomnak ami az eljövendőket megszülte.

Ti miért nem folytatjátok, ha most még csak az úttörői vagytok?

"Lehet, hogy folytatjuk. Attól függ, hogy jó irányba megyünk-e? Megpróbálunk kapcsolatban maradni a rajongóinkkal és minden visszajelzést azzal kapcsolatosan, hogy merre is kell haladnunk és milyenek kell legyünk, komolyan vesszünk. Úgy érzem magam, mintha szerelmes lennék"

A Limp Bizkit új kislemezét -My Generation-hallgatva, egy érzelem dominál: a düh. Fred szövegeiben és Wes Borland gitáros zúzós riffjeiben nagyon sok lázadás van - célozva a hűtlen szeretőkre, a Limp Bizkit ellen felesküdött tényezőkre. De honnan jön mindez? Mi késztet egy milliomos rocksztárt arra, hogy ilyen dühös legyen?

"Látsz engem?" -kérdezi Fred Durst. "Egy normális emberi lény vagyok, mint te. Nincs különbség köztünk, csak én híres vagyok, te meg nem. Te begurulsz néha? Magadban tartod a dühödet? Ha lenne mód arra, hogy kiengedd magadból az egészet, anélkül, hogy bárkit is megbánts, nem szeretnéd? Nem iszom alkoholt, nem szedek pirulákat, nem heroinozok és nem is d..ok csajokat egész nap. Nem olyan rocksztár vagyok. Én az egészet a színpadon engedem ki. És néha valaki felbosszant és én bedühödök. Ha például most megütnél, kiverném belőled a szart."

Nem hiszem, hogy bármilyen rossz üzenetet juttatnék el bárkinek. Nem mondom senkinek, hogy legyen dühös, az egész világ egy nagy dühfészek és szeretném ha nem lenne az. A mi korosztályunkra egyfolytában mutogatnak, és azért jövünk a világra, hogy csak minket hibáztasson mindenki. Mindig az idősebb korosztály hibáztatja a fiatalt. Nem gondolva arra, hogy ez a generáció fogja átvenni az öregek helyét. Az egész egy nagy körforgás. Mindenki utálja a Limp Bizkit-et most. Mindenki akarja hallani a mondanivalódat, és ha valami rossz akkor felhasználják ellened, ha pedig jó akkor is felhasználják ellened. Tehát mindenki jöjjön és tépjen szét."

A te generációdról beszélsz, de a rajongóitok átlagosan tíz évvel fiatalabbak nálatok. Szerinted mindannyian ugyanabba a generációba tartoztok?

"Szerintem én egy kicsit előbb vagyok magamnál. Elhatárolódtam az én korosztályomtól és így nem voltam a része. Egyedül voltam, senki sem értett meg."

Inkább rokonsági kapcsolatban érzed magad a tizenöt éves rajongóiddal?

"Jobban érzem magam olyanokkal, akik nem határolják el magukat a különböző zenei stílusoktól. Olyan emberekkel akik szeretnek a hip-hop-tól a dallamos zenéig és az alternatív zenétől a klasszikusokig mindent. Amikor én serdülő voltam ez nem így volt és szerintem ahhoz, hogy valaki egy generáció szóvivője legyen, át kellett éljen egyet előbb, ahhoz, hogy összehasonlíthassa a kettőt. Így ez az amit biztosan fogok csinálni amíg meg nem öregedem és valaki nem mondja azt hogy, "B..d meg, te nem az én generációm vagy"."

Tehát erről szól a My Generation? Az utálottságról és a hibáztatottságról?

"A My Generation néhány emberről szól, aki azt mondja: "B.sza meg, miért törődjünk olyan emberekkel akik nem törődnek velünk? Ha például egy kidobó meglökdös, annak ellenére, hogy nem csináltál semmit, nem fogsz szeretni egy kidobót sem. Ha egy rendőr megállít és halálra rémiszt, de nem is csináltál semmi rosszat, akkor nem fogsz szeretni egy rendőrt sem. Ha rendes, akkor nem lesz problémád velük.

Akkor csupán egy kis szeretetet kérsz?

"Nem, nem szeretet kérünk. Inkább tiszteletet. Lehet, hogy csak azt kérjük, hogy bánjanak velünk rendesen, amíg nem adunk rá okot, hogy ne bánjanak jól velünk.

Úgy volt, hogy a Rollin-t együtt adjátok ki a My Generation-nel egy két A-oldalas kislemezen. Hogy passzolt volna össze ez a két szám?

"Épp az a lényeg, hogy nem passzolnak össze. Olyan számokat kerestünk, ahol az egyiknek univerzális mondanivalója van, a másiknak meg másfajta mondanivalója. Egy komoly és egy vicces. Ezen a lemezen nincs vicces dolog mint az előzőn a Faith. Most akarjuk megkérni George Michael-t, hogy csinálja meg velünk. Tetszik neki a feldolgozás, de azért nem akarja megcsinálni, mert szerinte mindenki kifigurázná. Nem tudom miért.

'Tehát az új album címe, a "Chocolate Starfish And The Hot Dog Flavoured Water" reflekció az együttes szívének lágy felére?'

"Pontosan. Hülyén hangzik. Olyan mint a banda neve, béna és semmitmondó. Ételről van szó. Turné közben találtuk ki és hát turné közben mindig éhesek vagyunk."

"Nagyon szókimondó ember vagyok és azt szeretném, ha más is az lenne. Sokan seggfejnek tartanak és arroganciának tekintik az egészet. Én meg azt mondom 'Szarszagod van'. Tehát a 'Chocolate Starfish' egy kifejezés a seggfejre, a 'Hot Dog Flavoured Water' pedig egy undorító ital. A kiadónál mindenki ellenezte a címet. Ahogy a Limp Bizkit elnevezést is. És mivel nem tetszett másoknak, ezért ezt adtuk. Biztos lesznek jó viccek erről is, nagyszerű mondatok más dalokban, de ez nagyon cool."

'Visszagondolván az új korosztály zenéjében elfoglalt helyetekről, mit szólsz a veletek együtt megjelenő együttesekhez? A Slipknothoz például? Nemrég titeket ócsároltak a sajtóban.'

"Nagyszerű együttes. A zenéjük csodálatos, igazán kemény, gyilkos. De azt hiszem, hogy ha az interjúkban más embereket ócsárolsz, nem igazán fogsz megmaradni. Valami mást kellene találniuk, amit utálhatnak. Bármikor találkozunk, teljesen rendesek. És a következő interjúban azt mondják: " Ja, az a f.szopó? Kinyírom.' De amint felrakják a maszkot, máris színészek újra."

'Marilyn Manson is lefikázott, nem?

"Ő azt mondja, hogy nem, de mégis. Egy igazi trauma ez. Nagyon befolyásolta Trent Reznor. Nagy Nine Inch Nails rajongó vagyok. Hogy Reznor miért nem szeret, nem tudom. Szerintem nem szereti a kapcsolatomat Interscop-pal. De Manson bír minket, azt mondja. Épp nemrég láttuk a TV-ben ahol megint fikázott minket. De minden király."

 

Corey Taylor, a Slipknot frontembere az amerikai zene hegemóniájáról.

- Miért vette át az amerikai zene ismét a hatalmat?

"Nem vagyok biztos benne. Ami szerintem most Angliában menő, az elég popos, és van Amerikában is egy csomó popos dolog. Mi Amerikában is vevők vagyunk a külföldi dolgokra. Nagyon király, és mivel külföldi, ezért néha vonzóbb is. Bárhogy is, ha érzel valamit belőle, imádni fogod. Jó néhány amerikai banda zenéje nem menő Európában, de átjössz ide és itt fogékonyak mindenre. Lehet, hogy egy outsider dolog ez, nem? Van valami amiről nem tudsz semmit, és sok ember mégis vevő a dologra. Csak annyit tudok mondani, hogy "Kösz".

- Ki jelenleg USA legfontosabb előadója?

Sose nézem a fontosságot, inkább a tehetséget és azt, hogy király legyen. A Rage Against The Machine az egyik kedvencem, a Queens Of The Stone Age is jó. Az Amen, akik közeli barátaink, nagyon jó dalszövegírók. Ezek a srácok olyanok, mintha tesóink lennének. Szerintem a következő albummal nagyon befutnak.

Mit gondolsz a brit zenéről?

Van ott is néhány jó cucc. Szeretem a One Minute Silence-et. Kib.ott jók. A Kill II This jó barátaink. Mást nem igazán ismerek onnan.

Milyen irányba halad az amerikai zene?

Annyi elágazás és annyi különböző mentalitás van, hogy ha megpróbálsz találgatni, biztos elcseszed. Mert hát ki gondolta volna, hogy mi ennyire befutunk?

 

Eminem az amerikai zene hatalmáról.

Eminem
- Miért vette át az amerikai zene ismét a hatalmat?

Soha nem kellett átvennie. Mindig is jók voltunk. Itt vannak a rapperek Dre, Xzibit és D-12, és hát ismét jön a rock. A Limp Bizkit ott van mindenhol.

- Ki jelenleg USA legfontosabb előadója?

Britney Spears.

-Mit gondolsz a brit zenéről?

Nem igazán ismerem, mert sose igazán érdekelt. Az egyedüli brit együttes, ami nagy Amerikában, az a Spice Girls.

-Milyen irányba halad az amerikai zene?

Szerintem keményebb lesz. Ami engem illet, biztos. Még egy kicsit tovább keményítjük.

 

Marilyn Manson az amerikai zene hatalmáról.

Marilyn Manson
- Miért vette át az amerikai zene ismét a hatalmat?

Néhány amerikai zene alacsonyabb közös nevezővel működik, ezért könnyebb eladni őket olyan tini lányoknak akik N'Sync-et vagy a Radiohead-et szeretik.

- Ki jelenleg USA legfontosabb előadója?

Marilyn Manson.

-Mit gondolsz a brit zenéről?

Mindig ösztönző volt, Lennon-tól Bowie-ig és a Sex Pistols-tól a Radiohead-ig.

- Milyen irányba halad az amerikai zene?

Egy végtelen filmzene irányába.

 

Amerika kontra Anglia

Ki uralta a rockzenét az előző évtizedekben?

Az 50-es évek
Amerika feltalálja a rock'n'rollt, Bill Haley-vel; Anglia beindul a balladás zenére.
Győztes: USA

Korai 60-as évek
Anglia feltalálja a popzenét, a Beatles-szel és a Stones-szal. A jenkik népiesre veszik a figurát Dylan-nel.
Győztes: UK

Kései 60-as évek
Amerikai uralom a Nyugati-oldal kitűnőségeivel, The Doors és Beach Boys. Anglia kitermeli a Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band-et
Győztes :USA

Korai 70-es évek
Anglia glam-re vált Bowie-val és Bolan-nel. USA-nak jobban sikerül ez Iggy Pop-pal és a New York Dolls-szal
Győztes: USA

A 70-es évek közepe
Mindkét oldal veszít a csillogásból a rock szuperunalmasokkal: Led Zeppelin, Yes, Bruce Sprigsteen
Döntetlen

Kései 70-es évek
Anglia bevágódik a punkzenével: Sex Pistols, The Clash, Damned. Az USA visszavág a Ramones-szal és Blondie-val. Betör a hip-hop: Sugarhill Gang
Döntetlen

Korai 80-as évek
Angliában elkezdődik az Új Romantika kora. A Smiths előjön az indie-vel. Amerikában tombol a második punk hullám: Dead Kennedys, Black Flag.
Győztes: UK

Kései 80-as évek
Anglia áttér a C86-ról az acid house-ra és a bő nadrágra. Amerika Springsteen-nel rockol (ismét), haj-metál és a Detroit house a menő.
Győztes: UK

Korai 90-es évek
Amerika a király a grunge miatt. Anglia ingadozik több stílus közt.
Győztes: USA

Közép és kései 90-es évek
Anglia visszavág a britpop-pal és a drum'n'bass-szel. Amerika visszasírja a hajas bandákat.
Győztes: UK

Korai 2000-es évek
Amerikai punk, metál és hip-hop dominancia. Anglia még mindig király az indie-vel, de más téren nem hoz újat.
Győztes: USA

2000. november 23.



Click to Visit

Schmidt Vera játék


Játssz velünk és nyerd meg Schmidt Vera csodálatos debütáló albumát!

FÓRUMOK

The White Stripes
Superbutt
Linkin Park
Heaven Street Seven
Placebo
Limp Bizkit
Darren Hayes
Blue
P!nk
A legjobb klubok
Eminem
50 Cent
Snoop Dogg
Sub Bass Monster